1. Zwiększenie kwoty zmniejszającej podatek

Zmianie ulegają w art. 27 ust. 1a ustawy o PIT następujące kwoty:

OBECNIE OD STYCZNIA 2018 r.
1)       1 188,00 zł – dla podstawy obliczenia podatku nieprzekraczającej kwoty 6 600 zł; 2)       1 440,00 zł – dla podstawy obliczenia podatku nieprzekraczającej kwoty 8 000 zł;
2)       1 188,00 zł pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 631,98 zł x (podstawa obliczenia podatku – 6 600 zł) ÷ 4 400 zł, dla podstawy obliczenia podatku od 6 600 zł –11 000 zł; 3)       1 440,00 zł pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 883,98 zł x (podstawa obliczenia podatku – 8 000 zł) ÷ 5 000 zł, dla podstawy obliczenia podatku od 8 000 zł –13 000 zł;
3)      556,02 gr – dla podstawy obliczenia podatku od 11 000 zł – 85 528 zł 4)       556,02 gr – dla podstawy obliczenia podatku od 13 000 zł – 85 528 zł;

 

  1. Uchylenie zwolnienia z opodatkowania dochodów z działalności pozarolniczej przeznaczonych na działalność rolniczą

Dotychczasowy art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o PIT stanowił, że wolne od podatku są dochody podatników z działalności pozarolniczej, w tym działów specjalnych produkcji rolnej – w części przeznaczonej na działalność rolniczą, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy, a w razie rozpoczęcia działalności – w pierwszym podatkowym roku tej działalności udział przychodów z działalności rolniczej, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowił co najmniej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności. Ust. 1d tego samego artykułu określał z kolei zasady ustalania udziału, o którym mowa powyżej.

Ustawą nowelizującą uchylono powyższe przepisy i tym samym zlikwidowano w/w zwolnienie przedmiotowe.

 

  1. Opodatkowanie dochodów z programów motywacyjnych

Programem motywacyjnym jest utworzony przez spółkę akcyjną system wynagradzania, w wyniku którego osoby uprawnione do takich świadczeń bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji innych praw majątkowych nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki, z którą łączy je stosunek pracy lub stosunek cywilnoprawny albo akcji spółki dominującej w stosunku do takiej spółki.

Dotychczas przychody z programów motywacyjnych kwalifikowane były do źródła z kapitałów pieniężnych i dochód z nich uzyskany podlegał opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym.

Zmieniony przepis art. 10 ust. 4, wyłączył ww. przychody ze źródła „kapitały pieniężne”, natomiast powiązał je ze źródłem przychodów, w ramach którego zostały uzyskane te pochodne instrumenty finansowe lub prawa majątkowe, jako nieodpłatne świadczenie. W praktyce nastąpi przydzielenie takich przychodów do przychodu ze stosunku pracy albo przychodu z działalności wykonywanej osobiście albo przychodu z innych źródeł.

Jeżeli zatem związany będzie z wykonywaniem pracy, należy go opodatkować jak dochody ze stosunku pracy – wg stawki 18% i 32%. Otrzymane kwoty zostaną prawdopodobnie obciążone również podwyższonymi składkami na ZUS.

Ponadto, zmieniono art. 24 ust. 11, zgodnie z którym dochód do opodatkowania w przypadku zbycia akcji nabytych w ramach tzw. programów motywacyjnych powstaje w momencie zbycia.

 

  1. Wyższy limit zwolnień z podatku PIT

Wprowadzonymi zmianami od stycznia 2018 r. zwiększone zostały niektóre limity kwot zwolnionych z podatku PIT (wymienione w art. 21 ust. 1 ustawy o PIT).

W ramach świadczeń otrzymywanych od pracodawcy zwolnione są z podatku PIT m.in.:

  • zapomogi, wypłacane z funduszy zakładowej lub międzyzakładowej organizacji związkowej pracownikom należącym do tej organizacji
  • do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 1000 zł (było 638 zł)
  • zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci:
  • z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, z funduszy związków zawodowych lub zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra – niezależnie od ich wysokości,
  • z innych źródeł – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 6000 zł

(był limit 2280 zł niezależnie od źródła finansowania)

  • świadczenia otrzymywane przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych,
  • do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3000 zł (było 2280 zł)
  • wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, świadczeń rzeczowych lub pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych,
  • łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 1000 zł (było 380 zł)
  • świadczenia otrzymane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, związane z pobytem dzieci osób uprawnionych do tych świadczeń w żłobkach, klubach dziecięcych lub przedszkolach
  • świadczenia, które nie są finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, otrzymane od pracodawcy z tytułu objęcia dziecka pracownika opieką sprawowaną przez dziennego opiekuna lub uczęszczania dziecka pracownika do żłobka, klubu dziecięcego lub przedszkola,
  • do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 1000 zł, na każde dziecko (było klub dziecięcy, żłobek – 400 zł, przedszkole – 200 zł)
  • dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu – dzieci i młodzieży do lat 18:
  1. z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości,
  2. z innych źródeł – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2000 zł (było 760 zł)
  • świadczenia otrzymane na podstawie odrębnych przepisów przez członków rodzin zmarłych pracowników oraz zmarłych emerytów lub rencistów,
  • do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3000 zł (było 2280 zł)

 

Ponadto został podwyższony limit w przypadku wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – o ile ich jednorazowa wartość nie przekracza 2000 zł (było 760 zł)

 

  1. Odliczenia od podstawy opodatkowania

 

Pies asystujący

W stosunku do wcześniejszych regulacji zlikwidowano ograniczenie co do kategorii osób niepełnosprawnych, które mogą skorzystać z odliczenia wydatków na utrzymanie psa asystującego – w kwocie nieprzekraczającej w roku podatkowym 2.280 zł.

Ulga rehabilitacyjna

W wyniku zmian podwyższono limit dochodów osób niepełnosprawnych, warunkujący możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na ich utrzymanie. Wcześniej obowiązujący limit wynosił 9120 zł a obecnie jest to 10 080 zł. Oprócz tego dodano zapis, że przy obliczaniu tych dochodów nie wlicza się alimentów na rzecz dzieci. Obecnie odliczyć wydatki na używanie samochodu osobowego, stanowiącego własność (współwłasność) mogą osoby niepełnosprawne lub podatnicy mający na utrzymaniu osobę niepełnosprawną albo dzieci niepełnosprawne, które nie ukończyły 16. roku życia – w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2 280 zł.

Tą zmianą poszerzono krąg osób, które mogą skorzystać z odliczenia wydatków na używanie samochodu osobowego oraz nie wymaga się aby przejazdy były na niezbędne zabiegi. W konsekwencji usunięto także zapisy dotyczące konieczności posiadania orzeczenia o zaliczeniu do I lub II grupy inwalidzkiej oraz kryterium udowodnienia, iż faktycznie przejazdy tymi samochodami były realizowane na zlecone, niezbędne zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne.

Powyższe zamiany mają zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2017 r.

 

  1. Ulga tylko dla niektórych twórców

Do ustawy o PIT wprowadzono zmiany dotyczące ulgi dla twórców.

Do końca 2017 r., zgodnie z art. 22 ust. 9 ustawy o PIT twórcy mogli zaliczyć do kosztów podatkowych 50% uzyskanego przychodu:

  • za przeniesienie prawa własności wynalazku, topografii układu scalonego, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego lub zdobniczego oraz z tytułu opłaty licencyjnej za przeniesienie stosowania wymienionych wytworów, otrzymanej w pierwszym roku trwania licencji
  • z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i praw pokrewnych, przy czym koszty oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika składki na ubezpieczenie społeczne.

Przy czym koszty te nie mogły być większe niż 42 764 zł (1/2 kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziałku skali podatkowej) – art. 22 ust. 9a ustawy o PIT.

 

Ustawą nowelizującą zwiększono ten limit do kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej czyli do 85 528 zł, dzięki czemu obecnie można zaliczyć większą kwotę jako koszt uzyskania przychodu.

Jednak poza zmianą ust. 9a, ustawodawca wprowadził dodatkowy przepis – ust. 9b, w którym zostały enumeratywnie wyliczone zawody, w zakresie których będzie można z tej ulgi w ogóle skorzystać. W efekcie od przyszłego roku, z 50% kosztów będą korzystać tylko wymienieni w tym przepisie twórcy zajmujący się określonym rodzajem działalności. Są to m.in. architekci, urbaniści, pisarze, muzycy, fotografowie, dziennikarze, niektórzy naukowcy, choreografowie, tancerze, aktorzy.

Takie ograniczenie może prowadzić do licznych wątpliwości, szczególnie w branży informatycznej, ponieważ jako jednego z podmiotów uprawnionych wymienia się twórcę programów komputerowych. Oznacza to, że z ulgi dalej będą mogli skorzystać programiści, ale pozostali informatycy już nie.

Nowe przepisy mają być stosowane do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2018 r.

 

  1. Amortyzacja dziedziczonych składników majątku

Nowelizacja art. 23 ust. 1 pkt 45a u.p.d.o.f. spowodowała, iż nie będzie można zaliczać się do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych nieodpłatnie, jeżeli nabycie to korzysta ze zwolnienia od podatku od spadków i darowizn. W przypadku, gdy darowizna lub spadek korzystał ze zwolnienia, to otrzymany środek trwały lub wartość niematerialna i prawna nie może podlegać amortyzacji podatkowej.

Natomiast, jeśli składnik majątku otrzymany w drodze spadku albo darowizny podlega opodatkowaniu, ale z uwagi na jego wartość mieści się w tzw. kwocie wolnej w podatku od spadków darowizn, to wartość tego składnika stanowi wartość początkową środka trwałego i odpisy amortyzacyjne zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów.

UWAGA!

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej, która zmieniałaby nowo wprowadzone przepisy.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych proponowana jest modyfikacja zasad rozliczania odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych i wartości niematerialnych nabytych w drodze spadku lub darowizny. Przewiduje się możliwość ponownego określenia wartości początkowej nabytych w drodze spadku aktywów, a obdarowanym umożliwia zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów (na zasadzie kontynuacji) odpisów amortyzacyjnych od środków zwolnionych z podatku od spadków i darowizn w sytuacji, gdy środki te były wykorzystywane przez darczyńcę w działalności gospodarczej i obdarowany będzie również wykorzystywał te aktywa w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.