- 5 lipca 2022
- Posted by: administrator.afo
- Category: Biuletyn A.F.O. - 07/2022 Część I, Biuletyn Podatkowy
Brak komentarzy
- BIULETYN PODATKOWY -POLSKI ŁAD 2.0
1. Zmiana formy opodatkowania
1.1.Z liniowego na skalę podatkową
• Przedsiębiorcy będący w 2022 r. opodatkowani podatkiem liniowym będą mogli dokonać zmiany formy opodatkowania na skalę podatkową po zakończeniu 2022 r. Wybór ten nastąpi w zeznaniu PIT-36 składanym za 2022 r.
• Tym samym decyzję co do formy opodatkowania dochodów za 2022 r. podatnicy będą mogli podjąć od 1 stycznia do 2 maja 2023 r. (30 kwietnia w 2023 r. przypada w niedzielę). W zeznaniu tym wykażą dochody, które w trakcie 2022 r. opodatkowywali podatkiem liniowym.
• Jeżeli jednak podatnik złoży w ustawowym terminie PIT-36L za 2022 r., nie będzie mógł już zmienić tej decyzji i wybrać skali podatkowej.
• Ze względu na to, że wyboru skali podatkowej podatnicy będą dokonywali dopiero w zeznaniu, to w trakcie 2022 r. będą obliczać i wpłacać zaliczki na PIT na dotychczasowych zasadach.
• Z nowelizacji wynika, że wybór przez podatnika skali podatkowej na 2022 r. dokonany w trybie złożenia zeznania rocznego PIT-36 dotyczyć będzie tylko tego roku.
• Zatem, jeśli na początku 2022 r. (lub w latach poprzednich) podatnik wybrał opodatkowanie podatkiem liniowym, to ta forma opodatkowania dotyczy również lat następnych, w tym 2023 r. – nie odwołuje jej wybór skali podatkowej dla rozliczenia za 2022 r.
• W efekcie podatnik, który nie będzie chciał stosować w 2023 r. podatku liniowego, będzie musiał w ustawowym terminie zawiadomić organ o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złożyć oświadczenie o wyborze ryczałtu ewidencjonowanego.
1.2. Z ryczałtu na skalę podatkową
Przedsiębiorcy rozliczający się ryczałtowo będą mogli to zrobić na dwa sposoby:
1) ze skutkiem na cały rok 2022
• Podatnicy opodatkowani aktualnie ryczałtem, którzy dokonają wyboru skali podatkowej, w zeznaniu PIT-36 wykażą należny i wpłacony ryczałt od przychodów ewidencjonowanych za poszczególne miesiące albo kwartały 2022 r. jako zaliczki miesięczne albo kwartalne.
• Podatnicy obowiązani do “przeliczania” ryczałtu na zaliczki opodatkowane według skali podatkowej. W zeznaniu tym wykażą dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej obliczony zgodnie z art. 24 ust. 2-2b ustawy PIT, czyli na zasadach obowiązujących podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów.
• W tym celu podatnicy ci będą obowiązani zaprowadzić i uzupełnić (przed złożeniem zeznania) podatkową księgę przychodów i rozchodów, w której wykażą osiągnięte w 2022 r. dochody z działalności gospodarczej.
W księdze tej obowiązani będą również wpisać wartość remanentu na dzień 1 stycznia i 31 grudnia 2022 r. Jeżeli podatnik sporządził remanent na dzień 31 grudnia 2021 r., będzie się przyjmowało, że jest to remanent sporządzony na dzień 1 stycznia 2022 r. Jeżeli podatnik nie sporządził remanentu na dzień 1 stycznia 2022 r., będzie się przyjmowało, że wartość remanentu początkowego wynosi 0 zł.
• Wybór skali podatkowej dla opodatkowania dochodów osiągniętych w 2022 r. nie będzie dotyczył lat następnych.
• Ważne jest, aby nie składać wówczas PIT-28, oznaczałoby to bowiem pozostanie przy ryczałcie.
2) ze skutkiem od lipca
• Drugim proponowanym rozwiązaniem dla przedsiębiorców opodatkowujących w 2022 r. przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej ryczałtem ewidencjonowanym ma być możliwość złożenia w terminie do 22 sierpnia 2022 r. oświadczenia o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem przychodów osiągniętych w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2022 r. W uzasadnieniu do projektu ustawy zmieniającej wyjaśniono, że: “(…) Podatnicy, którzy złożą takie oświadczenie, po zakończeniu roku obowiązani będą złożyć dwa zeznania roczne, tj. PIT-28, w którym wykażą przychody osiągnięte od 1 stycznia do 30 czerwca 2022 r., oraz PIT-36, w którym wykażą dochody osiągnięte w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2022 r. (…)”.
• Uwaga, w tym przypadku złożone oświadczenie będzie dotyczyło również lat następnych, chyba że podatnik dokona wyboru innej formy opodatkowania.
1.3. Zmiana formy opodatkowania przy najmie prywatnym
• W przypadku przychodów z najmu prywatnego opodatkowanych ryczałtem, możliwe będzie rozliczenie ich za cały rok według zasad ogólnych. Wyboru skali będzie można dokonać po zakończeniu roku (w PIT-36). Wybór nie wywoła skutków prawnych po złożeniu zeznania PIT-28.
• W uzasadnieniu do projektu ustawy wskazano: “(…) Podatnicy osiągający w 2022 r. przychody z tzw. najmu prywatnego, którzy opłacali w trakcie roku ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z tego tytułu, będą mogli po zakończeniu roku wybrać opodatkowanie według skali podatkowej. Wyboru tego podatnicy dokonają w zeznaniu rocznym PIT-36. (…)”.
2. Obniżenie stawki PIT z 17% do 12% (zmiana art. 27 ustawy PIT)
Podstawową obowiązującą stawką podatku dochodowego PIT (przy skali podatkowej) będzie 12%. Po przekroczeniu kwoty 120 tys. od nadwyżki ponad jej wysokość podatek będzie -bez zmian- wynosił 32%.
Nowa stawka PIT ma mieć zastosowanie już przy wypłacie wynagrodzeń za lipiec. Co więcej, rozliczymy według niej PIT z cały rok 2022. Oznacza to, że część podatników otrzyma w 2023 r. zwrot podatku.
3.Likwidacja tzw. ulgi dla klasy średniej (uchylenie w ustawie PIT art. 26 ust. 2aa i ust. 4a–4c) i hipotetyczny podatek należny za 2022 r.
3.1. Likwidacja tzw. ulgi dla klasy średniej
Ze względu na to, ze -jak czytamy w uzasadnieniu- rozszerzenie tej preferencji na kolejne grupy podatników byłoby możliwe wyłącznie poprzez wprowadzenie kolejnych skomplikowanych algorytmów. Dlatego proponuje się likwidację tego odliczenia.
3.2. Hipotetyczny podatek należny za 2022 r.
Nowa instytucja w prawie podatkowym wiąże się z likwidacją ulgi dla klasy średniej. Z założenia obecni beneficjenci tej ulgi (a więc pracownicy i przedsiębiorcy o miesięcznych przychodach od 5701 zł do 11 141 zł).
Dla podatników, którym przysługiwałaby ulga dla klasy średniej, urząd skarbowy obliczy „hipotetyczny podatek należny za 2022 r.” według stanu prawnego sprzed lipcowych zmian. Jeśli okaże się, że ktoś na likwidacji ulgi dla klasy średniej miałby ,,stracić’, zostanie rozliczony według wcześniejszych, korzystniejszych zasad i otrzyma wyrównanie na takich samych zasadach, na jakich wypłacany jest zwrot podatku. Nie trzeba będzie składać żadnego wniosku. Urząd skarbowy dokona czynności z urzędu.
4. Kwota wolna bez zmian, nowa kwota zmniejszająca podatek
Kwota wolna od podatku w wysokości 30 tys. zł pozostanie bez zmian. Oznacza to, że osoby rozliczające się według skali nie płacą podatku, jeśli ich roczny dochód po odliczeniach nie przekracza 30 tys. zł. Po przekroczeniu tego progu PIT płaci się dopiero od nadwyżki.
Utrzymanie kwoty wolnej przy jednoczesnym obniżeniu stawki podatku do 12 proc. spowoduje natomiast, że zmieni się kwota zmniejszająca podatek. To pojęcie odnoszące się do dochodu, odpowiada iloczynowi najniższej stawki podatku i kwoty wolnej. Dotychczas było to 17% x 30 000 = 5100 zł, po zmianach będzie to 12% x 30 000 = 3600 zł. Płatnik, który oblicza zaliczki na podatek, uwzględnia 1/12 kwoty zmniejszającej: dotychczas była to kwota 425 zł, po zmianach będzie wynosić 300 zł.
Ponadto od 2023 r. mają wejść w życie nowe przepisy dotyczące uwzględniania kwoty zmniejszającej w ujęciu miesięcznym. Wniosek o jej stosowanie (obecnie składa się go na formularzu PIT-2) będą mogli złożyć także zleceniodawcy i pozostali płatnicy wypłacający świadczenia z działalności wykonywanej osobiście. Istotne jest to, iż obecnie kwotę zmniejszającą może stosować tylko jeden płatnik (np. ZUS lub pracodawca, który otrzymał PIT-2), a po zmianach od 1 stycznia 2023 r. podatnik będzie mógł podzielić przysługujące mu 300 zł miesięcznej kwoty zmniejszającej na maksymalnie trzech płatników.
5. Zwolnienie płatnika z obowiązku poboru zaliczki na podatek ( art. 31c ustawy PIT)
Znowelizowana ustawa zawiera regulacje, na mocy których podatnik będzie mógł upoważnić swojego płatnika, poprzez sporządzony na piśmie wniosek, do niepobierania w danym roku podatkowym zaliczek, o których mowa w art. 31, art. 33–35 i art. 41 ust. 1 ustawy PIT. Rozwiązanie to dotyczy zatem co do zasady wszystkich płatników podatku dochodowego.
Należy nadmienić, że podatnik będzie mógł złożyć taki wniosek, jeżeli będzie przewidywał, że uzyskane przez niego dochody podlegające opodatkowaniu na skali podatkowej nie przekroczą w roku podatkowym kwoty 30 000 zł (czyli kwoty wolnej od podatku).
W przypadku uzyskania przez podatnika, który złożył taki wniosek dochodów podlegających opodatkowaniu (tj. przekraczających 30 000 zł) płatnik będzie obliczał zaliczki nie stosując już jej pomniejszania, o 1/12 kwoty zmniejszającej podatek.
6. Zmiana zasad stosowania przez płatników kwoty wolnej od podatku (tj. 1/12 kwoty zmniejszającej podatek) – wprowadzony art. 31b do ustawy PIT
6.1. Po pierwsze podatnikowi będzie przysługiwała możliwość wskazania nie jednego, lecz aż trzech płatników, który będą mogli uwzględniać w rachunku osoby rozliczanej kwotę zmniejszającą podatek.
Podatnik będzie uprawniony do złożenia oświadczenia o uwzględnienie kwoty zmniejszającej podatek na nowych zasadach, jeżeli kumulatywnie zostaną spełnione następujące warunki:
• łączna kwota pomniejszenia stosowana przez wszystkich płatników w tym miesiącu nie przekracza kwoty stanowiącej 1/12 kwoty zmniejszającej podatek,
• w roku podatkowym podatnik za pośrednictwem płatnika nie skorzystał w pełnej wysokości z pomniejszenia kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, w tym również gdy złożył wniosek o niepobieranie zaliczek w danym roku podatkowym.
W zależności od swojego uznania, podatnik będzie mógł tego dokonać dzieląc kwotę zmniejszającą na trzy wartości, tj. do kwoty:
1/12 kwoty zmniejszającej podatek (po zmianie o 300 zł),
1/24 kwoty zmniejszającej podatek (po zmianie o 150 zł),
1/36 kwoty zmniejszającej podatek (po zmianie o 100 zł).
6.2. Kolejną zasadniczą zmianą w zakresie uwzględniania przez płatników 1/12 kwoty zmniejszającej podatek jest umożliwienie jej stosowania wszystkim płatnikom, po tym, jak otrzymają oni w tej sprawie oświadczenie od podatnika (art. 31a ustawy o PIT).
• Zatem kwotę tę będą mogli stosować również zleceniodawcy i pozostali płatnicy wypłacający świadczenia z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 ustawy PIT, oraz płatnicy pobierający zaliczki od dochodów z praw majątkowych. Do stosowania omawianego ustawy PIT, oraz dodatkowo płatnicy, o których mowa w art. 35 ust. 1 pkt 9 ustawy PIT.
Dodatkowo osoby wpłacające samodzielnie zaliczki na podatek dochodowy, o których mowa w art. 44 ust. 1a ustawy PIT, będą również miały prawo do zmniejszenia zaliczki na podatek o kwotę stanowiącą nie więcej niż 1/12 kwoty zmniejszającej podatek (dodawany ust. 3ab w art. 44 ustawy PIT). Zmiana ta będzie dotyczyła zatem podatników osiągających dochody bez pośrednictwa płatników:
1) ze stosunku pracy z zagranicy,
2) z emerytur i rent z zagranicy,
3) z działalności wykonywanej osobiście z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4 i 6-9 ustawy PIT.
Powyższe zasady będą mogły być stosowane także w przypadku podatników, którzy oprócz wymienionych wyżej przychodów, osiągają również przychody z działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej i obowiązanych do samodzielnego obliczania zaliczek na ogólnych zasadach według skali podatkowej. Prowadzenie działalności związane jest jednak z odpowiednią wiedzą i doświadczeniem, zatem ta grupa podatników, godząc się na stosowanie kwoty wolnej przez płatnika, powinna mieć świadomość ewentualnej dopłaty podatku po zakończeniu roku.
Ustawa przewiduje, że zmiany te zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2023 r.
7. Możliwość odliczenia części składek zdrowotnych przez przedsiębiorców na podatku liniowym, ryczałcie i karcie podatkowej.
a) przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym odliczą od dochodu zapłacone składki na ubezpieczenie zdrowotne, do wysokości maksimum 8700 zł rocznie. Limit ten będzie corocznie waloryzowany.
b) przedsiębiorcy płacący ryczałt odliczą od przychodów połowę zapłaconych składek zdrowotnych.
c) przedsiębiorcy na karcie podatkowej obniżą podatek o 19% zapłaconych składek zdrowotnych.
Natomiast nie przewidziano żadnej możliwości odliczenia składki zdrowotnej w przypadku podatników rozliczających się według skali. Nadto zmienią się przepisy, zgodnie z którym nadpłacone składki zdrowotne są zwracane podatnikowi tylko na jego wniosek. Po złożeniu rozliczenia rocznego i jego weryfikacji przez Krajową Administrację Skarbową, zwrot będzie dokonywany z urzędu, zaś w przypadku braku złożenia rozliczenia rocznego, nadpłata składek zostanie zaliczona na poczet przyszłych zobowiązań.
8. Ulga dla osób samotnie wychowujących dzieci – (art. 6 ust. 4c-4h ustawy PIT)
Nowelizacja znosi wprowadzoną z dniem 1 stycznia 2022 r. ulgę dla samotnych rodziców/opiekunów w postaci odliczania od podatku kwoty 1.500 zł. W jej miejsce przywraca funkcjonujący do końca 2021 r. mechanizm wspólnego rozliczania się z dzieckiem, jednak na innych niż wówczas zasadach. Ulga podatkowa polegała będzie na opłacaniu podatku w podwójnej wysokości od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dziecko/dzieci. Jednak tylko dla samotnych rodziców dzieci niepełnosprawnych. W przypadku podatników, którzy takich dzieci nie posiadają, będą płacić podatek w wysokości 1,5 raza podatku obliczonego od dochodów podzielonych przez 1,5.
9. Zarobki pełnoletniego dziecka warunkujące preferencje (art. 21 ust. 1 pkt 153, art. 27f ustawy o PIT)
Nowelizacja przewiduje podwyższenie limitu zarobków, jakie może uzyskać pełnoletnie uczące się dziecko, aby rodzice nie utracili prawa do opodatkowania w charakterze osoby samotnie wychowującej dzieci, skorzystania ze zwolnienia od podatku przewidzianego dla rodzin 4+ czy z ulgi na dzieci.
Obecnie warunkiem skorzystania z tych preferencji przez podatnika jest nieuzyskanie przez dziecko określonych dochodów, w łącznej wysokości przekraczającej 3.089 zł, z wyjątkiem renty rodzinnej. Limit ten zostanie podwyższony do wysokości dwunastokrotności kwoty renty socjalnej określonej w ustawie o rencie socjalnej, w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego. Od marca 2022 r. kwota renty socjalnej wynosi 1.338,44 zł, zatem jej dwunastokrotność to 16.061,28 zł.
10. Zmiana w zasadach normujących doliczanie w rozliczeniu rocznym dochodów niepełnoletnich dzieci do dochodów rodziców (art. 7 ustawy o PIT)
W obecnym stanie prawnym, na podstawie art. 7 ustawy PIT, dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.
Omówioną regulacją nie są natomiast objęte inne dochody w tym renty małoletnich dzieci. Oznacza to, że przy obowiązku doliczenia renty małoletniego dziecka do dochodów rodziców przychody z renty i przychody rodzica korzystają z jednej kwoty wolnej od podatku. Rozwiązanie to znacznie różnicuje podatników wychowujących niepełnoletnie dzieci. Projektowana ustawa niweluje to zróżnicowanie.
Zmiana przepisów powoduje, że wszystkie dochody dziecka podlegające opodatkowaniu wg skali podatkowej, w tym renty małoletniego dziecka, skorzystają z kwoty wolnej od podatku w wysokości 30 000 zł. Należy także dodać, że renta rodzinna małoletniego dziecka nie będzie stanowiła podstawy wymiaru składki zdrowotnej dzięki zmianom zawartym w art. 8 pkt 1–3 projektowanej ustawy, tj. nowelizacji ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
11 .Zmiany w zwolnieniach przedmiotowych z PIT
• Zwolnienie to swym zakresem obejmuje tzw. ulgę dla młodych (art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o PIT), ulgę na powrót (art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT), zwolnienie dla rodzin 4+ (art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o PIT) i PIT-0 dla pracujących seniorów (art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT).
• Zwolnienia te mają zastosowanie do określonych w nich źródeł przychodów w ramach limitu przychodów wynoszącego 85.528 zł w skali roku podatkowego. Nowelizacja poszerza zakres tych zwolnień o nowy rodzaj przychodów, jakim jest zasiłek macierzyński. W efekcie płatnik, wypłacając takie świadczenie, będzie do niego stosować zwolnienie od podatku i jednocześnie będzie je wliczać do limitu 85.528 zł. Nowe regulacje znajdą zastosowanie do przychodów uzyskanych od 1 stycznia 2022 r
12. Jeden termin składania rocznych PIT
Nowelizacja ujednolica termin składania rocznych zeznań przez osoby fizyczne. W tym celu wydłużony zostanie dotychczasowy termin składania zeznań PIT-28 oraz PIT-28S z końca lutego na 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Termin ten będzie obowiązywał już w stosunku do zeznań rocznych PIT-28 i PIT-28S składanych za 2022 r. W ten sposób zeznania: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT36-LS, PIT-37, PIT-38 i PIT-39 będą składane w jednym terminie.
13. Zmiany w uldze na zabytki –w art. 26hb ustawy o PIT
• Poniesione od 1 stycznia 2023 r. wydatki na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku nie będą stanowiły podstawy dla pomniejszenia dochodu do opodatkowania (uchylenie pkt 3 w art. 26hb ust. 1 ustawy PIT). Zatem od dnia 1 stycznia 2023 r. podstawą odliczenia w ramach tzw. „ulgi na zabytki” będą wydatki:
1) poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków,
2) na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków.
• Kolejną modyfikacją przyczyniającą się do realizacji celu odliczenia jest umożliwienie odliczenia wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym dopiero po ich zakończeniu. Warunkiem odliczenia będzie bowiem uzyskanie zaświadczenia wojewódzkiego konserwatora zabytków, potwierdzającego wykonanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków, znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków (zmiana pkt 2 w art. 26hb ust. 2 ustawy PIT).
• Jednocześnie nowelizacja zachowuje prawa nabyte do odliczenia wydatków określonych w art. 26hb ust. 1 pkt 2 (na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym) i pkt 3 (na nabycie zabytku nieruchomego) ustawy PIT, w dotychczasowym brzmieniu, do wydatków poniesionych do końca 2022 r.
14. Modyfikacja zwolnienia dla emerytów
W oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego są świadczenia otrzymywane przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3.000 zł. W wyniku nowelizacji zwolnieniem zostaną objęte wskazane świadczenia otrzymywane również przez osoby uzyskujące nauczycielskie świadczenia kompensacyjne. Ponadto zwiększy się roczny limit tego zwolnienia do kwoty 4.500 zł. Zmodyfikowany przepis będzie miał zastosowanie do przychodów (dochodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r.
15. Ujmowanie w kosztach uzyskania przychodów składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez płatnika
Została zmieniona redakcja art. 22 ust 6bb ustawy PIT, po zmianie składki na ubezpieczenia społeczne z tytułu należności np. ze stosunku pracy, w części finansowanej przez płatnika tych składek, będą kosztem w miesiącu, za który są należne, jeżeli zostały opłacone w terminie wynikającym z przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych, a nie w odrębnym terminie dotychczas określonym w przepisach podatkowych.
Zmiana wejdzie w życie od 1 stycznia 2023 r. i będzie miała zastosowanie do składek z tytułu należności, o których mowa w art. 22 ust. 6bb ustawy PIT, należnych od 1 stycznia 2023 r.
16.Możliwość rezygnacji podatnika ze stosowania podwyższonych miesięcznych zryczałtowanych pracowniczych kosztów uzyskania przychodów – nowe brzmienie art. 32 ust. 6 ustawy PIT
Zmiana proponuje objęcie taką możliwością również kosztów określonych dla pracowników zamiejscowych, dojeżdżających do pracy z innej miejscowości (art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy PIT). Koszty te wynoszą miesięcznie 300 zł.
17. Brak odpowiedzialności pracodawcy w przypadku nieprawidłowego pobrania zaliczek na PIT z uwagi na błędną informację przekazaną przez pracownika. art. 31a ust. 10. Ustawy o PIT
Ustawa określa, że przypadku nieprawidłowego pobrania zaliczek na PIT z uwagi na błędną informację przekazaną przez pracownika nie będzie stosowało się art. 26a § 2 Ordynacji podatkowej.
18. Przepisy doprecyzowujące w zakresie preferencji podatkowych w związku z odpłatnym zbyciem akcji nabytych w pierwszej ofercie publicznej (IPO)
Do ustawy wprowadzono przepisy doprecyzowujące w zakresie preferencji podatkowych w związku z odpłatnym zbyciem akcji nabytych w pierwszej ofercie publicznej (IPO). Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 105a ustawy PIT, obecnie dochody te są zwolnione z opodatkowania, jeżeli odpłatne zbycie tych akcji nastąpiło po upływie trzech lat od dnia, w którym akcje te zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym albo wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu.
Do regulacji został dodany art. 22 dodany został ust. 1u, który określa, że jeżeli w związku z odpłatnym zbyciem akcji, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 105a ustawy PIT, powstanie strata ekonomiczna, tj. nadwyżka wydatków poniesionych na ich objęcie lub nabycie nad przychodami z ich odpłatnego zbycia, to nadwyżka ta stanowi koszt uzyskania przychodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy PIT, w roku podatkowym. Koszt ten powstaje w roku, w którym nastąpiło odpłatne zbycie takich akcji.
Natomiast przepis ten będzie miał faktyczne zastosowanie nie wcześniej niż do rozliczenia podatku za 2025 r. Wynika to z tego, iż zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 105a ustawy PIT ma zastosowanie, tylko w przypadku, gdy odpłatne zbycie akcji nabytych lub objętych w wyniku IPO nastąpiło po, upływie trzech lat od dnia, w którym akcje te zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym albo wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Z kolei zgodnie z art. 52 ustawy z dnia 29 października 2021 r. zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 105a ustawy PIT, ma zastosowanie do akcji nabytych w wyniku IPO po dniu 31 grudnia 2021 r.
19.Przepisy doprecyzowujące w zakresie kosztów uzyskania przychodów w przypadku zbycia majątku otrzymanego w związku z likwidacją spółki niebędącej osobą prawną, wystąpienia wspólnika z takiej spółki lub zmniejszenia udziału kapitałowego w takiej spółce
W ustawie dokonano doprecyzowania treści art. 23 ust. 3g w ustawie PIT, wskazując, że w przypadku odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną w związku z likwidacją takiej spółki, wystąpienia wspólnika z takiej spółki lub zmniejszenia udziału kapitałowego w takiej spółce, kosztem uzyskania przychodów, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 38a ustawy PIT, są wydatki poniesione na ich nabycie lub objęcie niezaliczone w jakiejkolwiek formie do kosztów uzyskania przychodów przez wspólnika lub spółkę niebędącą osobą prawną. W takim przypadku do kosztów tych stosuje się odpowiednio przepis art. 22 ust. 8a ustawy PIT.
20.Przepisy doprecyzowujące w zakresie określenia przychodów do opodatkowania z połączenia spółki niebędącej osobą prawną
W ustawie dodany został ust. 8dd do art. 24 ustawy PIT, który wprowadza przepis pozwalający wartość emisyjną udziałów (akcji), otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną w związku z połączeniem tej spółki, dla celów określenia przychodów, o którym mowa w art. 24 ust. 5 pkt 7a ustawy PIT, pomniejszyć o tzw. „zyski zatrzymane” w spółce niebędącej osobą prawną. Zyski te były już opodatkowane podatkiem dochodowym u tego wspólnika.
Oznacza to, że w przypadku połączenia spółki niebędącej osobą prawną, o którym mowa w ust. 5 pkt 7a ustawy PIT, wartość emisyjną udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej pomniejsza się o uzyskaną przez podatnika nadwyżkę przychodów nad kosztami ich uzyskania z tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną, obliczoną zgodnie z art. 8 ustawy PIT oraz powiększa o wypłaty dokonane z tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną i o wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów z tytułu udziału w tej spółce. Zmiana ta jest zatem korzystna dla podatników.
21. Uchylenie mechanizmu przedłużenia poboru i wpłaty zaliczek na podatek dochodowy w trakcie 2022 r. – uchylenie art. 53a ustawy PIT
Ustawa nowelizująca uchyla od 1 lipca 2022 r. obowiązek nałożony na płatników wyliczania w trakcie 2022 r. zaliczek również według zasad obowiązujących do końca 2021 r., czyli uchylenie tzw. mechanizmu ,,rolowania’’ zaliczek wdrożonego do systemu prawnego w drodze rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 stycznia 2022 r. w sprawie przedłużenia terminów poboru i przekazania przez niektórych płatników zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych – Dz. U. poz. 28.